МЕТОДИСТАМ

Методичні рекомендації викладання економіки у школі на 2019-2020 н.р. (МОН України)

У глобалізованому світі освіта стає основним засобом національного самоствердження, тому процеси реформування освітньої системи, спрямовані на розвиток та набуття особистістю якісних здатностей, приведення вітчизняних критеріїв та стандартів освіти у відповідність до європейських вимог, організація компетентнісного навчання (не знання заради знань, а вміння їх застосовувати в реальному житті, не що ти знаєш - а як ти цим умієш користуватися), забезпечення інтегрованості змісту (внутрішньопредметної і міжпредметної) на основі ключових компетентностей, формування економічної предметної компетентності тощо. У 2018 році учні 10 класу почали працювати за новою, компетентніснозорієнтованою програмою, але перехід освітнього процесу на компетентнісні засади, поки що не відображено належним чином у дидактичному і методичному забезпечені навчання, де все ще домінує знаннєва компонента. І саме вчителю належить трансформувати наявні інструменти методичного забезпечення задля реалізації інтегрованого результату навчальної діяльності учнів, що формується не тільки як комплекс економічних знань і практичних умінь, а передусім як сукупність досвіду, економічної і фінансової культури та мислення, наявності стійкої потреби і інтересу до професійної компетентності, підприємливості, громадянського світогляду, психологічної бази для життєвого самовизначення учнів. Параметрами, що визначать кінцевий результат освітньої діяльності учня стануть самооцінка, самореалізація, розуміння своєї значущості й відповідальності за результати власної діяльності. Тому головним критерієм успішної діяльності вчителя на шляху реалізації освітніх завдань з економіки, являється формування такої особистості випускника, який створює собі роботу, а не шукає її, має здатність створювати власні світи і гармонійно себе в них почувати. І тільки вчитель повинен знайти найефективніші способи формування такої особистісної ціннісної структури індивіда, яка виступає найважливішим чинником процесу соціалізації, за допомогою якого людина стає повноправним членом суспільства у всій повноті соціальних взаємин.

Учні 11 класу в 2019/2020 навчальному році продовжать вивчення економіки на профільному рівні (105 годин, 3 годин на тиждень) за навчальною програмою, що затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407. Зазначена навчальна програма розміщена на офіційному веб-сайті МОН України. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

Змістом пояснювальної записки до навчальної програми визначено компетентнісний потенціал предмета,мету йосновні завдання курсу економіки в старшій школі.

Під час ознайомлення з компонентною складовою програми розділу 3. «Підприємство та підприємницька діяльність», очікуваним результатом навчально-пізнавальної діяльності в ціннісній частині передбачено усвідомлення кожним старшокласником розуміння, що підприємливість - це здатність до самостійних, неординарних, нетипових дій, тому в ринкових умовах практично всі люди мають бути підприємливими, але це не означає, що всі повинні й можуть бути підприємцями. Діяльнісний компонент передбачає вміння визначити ділову активність, яка характеризує не лише ефективність, а й динаміку розвитку підприємств за ринкових умов, втілює різні аспекти діяльності підприємства, визначається системою таких критеріїв, як місце підприємства на ринку конкретних товарів, географією ділових відносин, репутацією підприємства як партнера, активністю інноваційно-інвестиційної діяльності, конкурентоспроможністю, динамікою показників ефективності виробничо-господарської діяльності в цілому. Ознайомлення з розділами 4. «Національна економіка та роль уряду у її функціонуванні» та 5. «Світова економіка та інтеграційні процеси», що розкривають закономірності функціонування національної економіки як цілого, роль уряду в забезпеченні цієї цілісності та його інструменти впливу на економіку, дозволить усвідомити та критично оцінити важливість міжнародної економічної інтеграції й особистої участі в ній країн світу,формування торгівельних відносин України з іншим світом на засадах гарантування економічної безпеки національної економіки, конкурентні переваги України на світових ринках сільськогосподарської продукції, рудної сировини і металів: запаси мінеральних ресурсів, місце України в системі міжнародних економічних відносин та потребу майбутніх змін, переваги та загрози для національної економіки від глобалізації. Діяльнісна і оцінна освітня компонента результатів навчально-пізнавальної діяльності реалізується також у ході виконання 8 практичних робіт. Практичні роботи є особливою формою, способом і засобом перевірки та оцінювання результатів навчання. Під час виконання практичних робіт удосконалюються навички опрацювання і обробки статистичних даних і фактичних матеріалів, вміння характеризувати і порівнювати економічні явища, виявляти загальні економічні закономірності, встановлювати зв'язки і залежності, робити висновки, складати прогнози, удосконалювати навичка графічної грамотності, розвивати логічне мислення, творчі і підприємницькі здібності, формувати вміння працювати з різноманітними інформаційними ресурсами.

Важливою умовою успіху в реалізації курсу має стати формування нового інтегративного способу мислення характерного і необхідного для сучасної людини. Інтеграція навчання дозволяє створити психологічний комфорт для придбання учнями знань і для самовираження, розвивати комунікативні якості та загальнонавчальні вміння, підвищувати інтерес до знань, розвивати самостійність користування науково-популярною літературою, збільшити творчий потенціал учнів, розвивати логічне мислення, комунікативні здібності, використовувати різні види роботи протягом уроку, залучати вчителів-предметників до спільної роботи. Особливо увагу варто звернути на інтегрування відповідних тем курсу з математикою та географією - курс «Географічний простір Землі», розділ ІІІ «Загальні суспільно-географічні закономірності світу». Не менш популярними засобами, що забезпечать ефективність освітнього процесу стають електронні освітні ресурси, зокрема знайомий серед педагогів як України, так і всього світу, багатофункціональний сервіс LearningApps. Він призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних навчальних предметів, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу. Сервіс LearningApps дає вчителю можливість урізноманітнити урок з будь-якого предмету, у тому числі економіки за рахунок цікавих завдань. Окрім того, передбачається впровадження Національної освітньої електронної платформи, яка стане рушієм суттєвих змін в освітньому процесі та започаткує ринок виробництва українських електронних освітніх продуктів і сервісів, сприятиме формуванню цифрової компетентності учасників освітнього процесу в Україні.

Підсилить економічну компетентність можна використання і реалізація завдань курсів за вибором, перелік яких розміщено на офіційному сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» за посиланням:

https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKcmo1Rm84dkh0NWc/view, «Список навчальних програм, підручників та посібників для закладів загальної середньої освіти, яким надано гриф Міністерства освіти і науки України або схвалення для використання в закладах загальної середньої освіти» (далі-Перелік) включає додаткове навчально-методичне забезпечення, серед яких провідним залишається оновлений курс «Фінансова грамотність» (35 годин та 105 годин) для учнів 10 (11) класів закладів загальної середньої освіти (авт. Смовженко Т. С., Кузнєцова А. Я.), продовжено впровадження в освітній процес курсу за вибором «Основи споживчих знань» та програм, що реалізуються в рамках проекту «Здоров'я дитини - здорове харчування» (авт. програм «Здоров'я дитини - здорове харчування» для учнів 3-4 та 5-7 класів А. І. Довгань, О. В. Овчарук, Л. М. Пужайчереда), програма курсу за вибором «Основи енергопостачання та енергоспоживання» (авт. Сафіуліна К. Р.) та програма факультативного курсу «Абетка з основ житлово-комунального управління» (авт. Сафіуліна К. Р. та інш.), що цілеспрямовано реалізують наскрізні змістові лінії.

Пропоновані курси за вибором можуть викладатися за рахунок варіативного компонента змісту освіти для забезпечення пізнавальних і освітніх потреб старшокласників та використовуватись незалежно від обраного профілю навчання й стати актуальними для учнів основної школи.

У 2019/2020 навчальному році за підтримки Міністерства освіти і науки України організовуються і поводяться:

  • черговий Всеукраїнський турнір юних економістів, питання якого друкуються в періодичних виданнях
  • Всеукраїнський турнір юних знавців курсу «Фінансова грамотність», умови проведення розміщені на сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти».

Суттєву допомогу для підвищення свого фахового рівня та в підготовці до уроків з економіки вчителям надають науково-методичний журнал «Географія та економіка в рідній школі» Міністерства освіти і науки України та науково-методичний журнал «Економіка в школах України», Інтернет-ресурси (наприклад, «Портал споживача» -www.consumerinfo.org.ua, «Державна служба статистики України» - www.ukrstat.gov.ua, «Національний банк України» - www.bank.gov.ua), авторські творчі майстерні учителів.

Підприємливість і фінансова грамотність - основа реалізації у швидкозмінному технологічному середовищі

 Н.І.Кодак,

методист лабораторії природничо-математичних дисциплін комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради"

Розбудова Нової української школи - це довготривала реформа, яка набирає швидких обертів. Упровадження її в дію передбачає наступність і відповідне ресурсне забезпечення на кожному етапі, враховуючи при цьому загальний контекст суспільних змін. Зазначимо, що вагомим у спрямуванні такої роботи має бути такий розвиток суспільства, що матиме змогу привести вітчизняні критерії та стандарти освіти у відповідність до євростандартів.

Сучасні освітні цілі формуються на міждержавному та міжнародному рівнях, оскільки усі найважливіші пріоритети освіти зазначаються в міжнародних конвенціях та документах і є стратегічним орієнтиром міжнародної спільноти. Формуючи освітню мережу держава спрямовує її інтеграцію в міжнародні співтовариства. Пожвавлення інтересу до економічних знань, динамічний розвиток системи професійної підготовки економістів, оновлення змісту економічної освіти - одна з суттєвих прикмет вітчизняної вищої та середньої школи. Проблема в ґрунтовних економічних знаннях, у висококваліфікованих спеціалістах в Україні загострюється. Економічні реалії змінюються калейдоскопічно і це потребує інтелектуальної мобільності, адаптованості до нових умов. У ст.12 Закону України «Про освіту» задекларованим є завдання формувати ключові компетентності, які передбачають досягнення загальної освітньої мети. Ці компетентності будуть реалізуватися у процесі вивчення предметів економічного спрямування. Економічна освіта включає вивчення «Економіки», «Громадянської освіти», курсів за вибором економічного спрямування, географії та інших предметів. Це дозволить реалізувати наскрізну змістову лінію підприємливості і фінансової грамотності: розвивати лідерські ініціативи, робити успішні дії в технологічному змінному середовищі, забезпечувати краще розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань.

Головна мета економічної освіти - формування економічної компетентної і соціально адаптованої особистості. Економічний профіль в старшій школі передбачає: з'ясувати суть фундаментальних засад економічного життя формування системи раціонального мислення і поведінки громадянина в сучасних ринкових відносинах, розвиток підприємницьких здібностей, виховання громадян - носіїв національної та людської гідності, патріотизму, порядності, ділової культури, активних творців матеріальних та духовних цінностей.

Мета профільного вивчення економіки - підготувати:

  • цілісну особистість, усебічно розвинену, здатну до критичного мислення;
  • патріота з активною позицією, який діятиме згідно морально-етичних принципів і здатний приймати відповідальні рішення, поважатиме гідність і права людини;
  • інноватора, здатного змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого росту, конкурувати на ринку праці, учитися упродовж життя.

Запитань, які чи не щодня постають перед молоддю, безліч: як позначиться на доходах громадян прийняття чи відхилення певного закону? Як ефективніше скористатися своїми майновими правами? Якій формі збереження й примноження заощаджень віддати перевагу? Тому важливим є курс «Фінансова грамотність» (35 год. та 105 год.) для учнів 10 класів закладів загальної середньої освіти (авт. Смовженко Т. С., Кравченко І. С.) (наказ МОН України від 18.09.2014 № 1054), що сприятиме інтеграції практичних навиків із фінансової грамотності дорослих і дітей, розвитку фінансової культури сім'ї; розвитку економічного мислення, фінансових компетенцій і культури. Курс охоплює всю освітню мережу, має належне навчально-методичне забезпечення і реалізує наскрізну змістову лінію «Підприємливість та фінансова грамотність». Для старшого шкільного віку характерним є якісна зміна структури навчальної мотивації особистості: навчальна діяльність - це засіб реалізації життєвих планів майбутнього. Курс «Фінансова грамотність» можна вносити і до варіативної складової навчальних планів, і під час проведення факультативів та гурткової роботи. У всіх закладах освіти, що долучені до дослідно-експериментальної роботи з впровадження курсу «Фінансова грамотність» (наказ МОН молодь спорту України від 19.07.2012 № 828, наказ МОН від 17.06.2013 № 776, наказ МОН від 24.03.2016 № 324), курс включають до типових планів. Доцільним буде використання навчально-методичного забезпечення. Фахові періодичні видання та навчально-методичний посібник «Збірник програм з економіки для загальноосвітніх навчальних закладів. Частина 1. Частина 2. (уклад. В.В. Радченко, Ю.В. Бицюра) містять програми курсів за вибором і факультативів для учнів основної та старшої школи.

Актуальності в сучасній освітній мережі України не втратили курси за вибором «Основи споживчих знань» ( проект «Здоров'я дитини - здорове харчування» (авт. програм «Здоров'я дитини - здорове харчування» для учнів 3-4 та 5-7 класів А. І. Довгань, О. В. Овчарук, Л. М. Пужайчереда). Це дасть можливість реалізувати наскрізну змістову лінію «Здоров'я і безпека».

Для реалізації наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» доцільним буде програма курсу за вибором «Основи енергопостачання та енергоспоживання» (авт. Сафіуліна К. Р.). та програма факультативного курсу «Абетка з основ житлово-комунального управління» (авт. Сафіуліна К. Р. та інш.). Це дасть можливість формувати в дітей нові ментальні установки, активну життєву позицію, лідерські якості, підвищувати обізнаність енергозбереження та ощадливості учителів, батьків, жителів мікрорайону, звертати увагу на проблеми вичерпності енергетичних ресурсів ( Проект ДТЕК «Енергоефективні школи: нова генерація», у 2017/2018 н.р. розпочалася п'ята хвиля Проекту). Усі заклади загальної середньої освіти України, які проявили інтерес до проекту, можуть долучитися до нього.

Завдання предметів і курсів економічного спрямування - створення умов для соціального і професійного самовизначення, отримання соціального досвіду. Саме це сприятиме активній життєвій та громадянській позиції випускника школи. За вчитель зберігається право коригування кількості годин залежно від можливостей навчального закладу.

Економічно зорієнтованою є інтегрований курс «Громадянська освіта», розділ 6 «Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту», що затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407 (https://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html)

Зміст громадянської освіти - інтеграція соціально-гуманітарних знань різних навчальних предметів та розв'язання практичних проблем. Економічний напрям включає в себе формування цілісного світогляду учнівської молоді та набуття нею інтегративних громадянознавчих знань , який пов'язаний з формуванням знань про економіку повсякденного життя родини, громади, суспільства та розвиток ключових економічних компетентностей громадянина.

У старшій профільній школі зміст предмета «Економіка» представлений окремими спеціальними курсами, які паралельно враховують інтереси, здібності та життєві плани учнів та відповідають профілю школи. Пропонуємо такі курси за вибором: «Основи інтелектуальної власності», «Основи споживчих знань», «Власна справа», «Основи маркетингу», «Основи підприємництва». Ці курси можуть викладатися за рахунок варіативного компонента змісту освіти для забезпечення пізнавальних і освітніх потреб старшокласників та використовуватись незалежно від обраного профілю навчання й стати актуальними для учнів основної школи.

У 2019/2020 навчальному році за підтримки Міністерства освіти і науки України організовуються і проводяться:

- Всеукраїнський турнір юних економістів (питання можна знайти в періодичних виданнях);

- Всеукраїнський турнір юних знавців курсу «Фінансова грамотність» ( умови турніру висвітлюються на сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти). Інші події та заходи з економічної освіти та фінансової грамотності зазначаються на сайті МОН.

Для підвищення фахової обізнаності важливим є хмарні технології. Веб-сервіси у хмарі - важливий механізм, завдяки якому створюються певні навчальні середовища для підвищення кваліфікації вчителів, для розвитку педагогічного професіоналізму, для залучення до освітнього процесу учнів та їх батьків .

Підготувати уроки з економіки та підвищити фаховий рівень педагогам суттєво допоможуть: науково-методичні журнали ( «Географія та економіка в рідній школі», «Економіка в школах України»), Інтернет-ресурси ( «Портал споживача» -www.consumerinfo.org.ua, «Державна служба статистики України» - www.ukrstat.gov.ua, «Національний банк України» - www.bank.gov.ua), авторські творчі майстерні учителів.

Плануючи роботу на 2019-2020 навчальний рік, приємно відзначити загальноосвітні заклади Черкаської області, учні яких беруть активну участь у Всеукраїнських учнівських олімпіадах (Золотоніська спеціалізованої школи №1Золотоніської міської ради - І місце у IV етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки, І місце у фінальному етапі Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіад ), у Всеукраїнських турнірах ( збірна команда Золотоніської спеціалізованої школи №1, гімназіїї ім.С.Д.Скляренка, ЗОШ №5 - ІІІ місце у V Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність»). Активну участь у проведенні різних економічних конкурсів, турнірів, заходів протягом 2018-2019 н.р. брали педагоги та учні шкіл м.Сміла.

У травні 2019 року проводилось дослідження «Стан розвитку економічної освіти в закладах загальної середньої освіти України». Мета Дослідження - з'ясувати стан розвитку економічної освіти в закладах загальної середньої освіти України. У Дослідженні брали участь: учні 10-х класів, батьки учнів 10-х класів та вчителі, які викладають економіку та курси економічного спрямування.

Але проблемою залишається безучасть частини шкіл області в олімпіадах, в турнірах, в проведенні досліджень.

Підвищення рівня економічної підготовки учнів основної та старшої школи найбільше залежить від педагогічної майстерності вчителя, його вміння застосовувати особистісно-орієнтований підхід у освітньому процесі, використовувати нові педагогічні технології, ефективні методи контролю й оцінки досягнень учнів.

Слід зазначити, що творчий потенціал вчителів економіки досить потужний, але, на превеликий жаль, на цьогорічній обласній педагогічній виставці матеріалів майже не було представлено. Сподіваємося, що у наступному році усі недоліки у роботі будуть усунуті.

Список використаних джерел

1.Овсюк Н. Формування економічної компетентності у процесі вивчення географії та основ економіки / Н. Овсюк // Географія та основи економіки в школі. - 2011.- № 1. - С. 37- 41.

2. Пометун О. І. Компетентнісний підхід - найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти / О. І. Пометун // Рідна школа. - 2005. - № 1. - С. 65- 69.

3.Часнікова О. В. Компетентнісний підхід в освіті як основа її реформування. [Електронний ресурс]/Часнікова О. В. - Режим доступу: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2607

4.Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя [Електронний ресурс] / Химинець В. - Режим доступу : https://zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49

Про організацію та проведення дослідження "Стан розвитку економічної освіти в закладах загальної середньої освіти України"

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ 
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КОМУНАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»
вул. Бидгощська, 38/1, м.Черкаси, 18003, тел./факс 64-21-78 web: https://oipopp.ed-sp.net , e-mail: oipopp@ukr.net, код ЄДРПОУ 02139133 

­­­­­­­­­­23.05.2019 № 230/01-19                                                                        На № _____________________

Про проведення дослідження                                                 Керівникам органів управління 
«Стан розвитку економічної освіти                                      освітою,

в закладах загальної середньої освіти України»  

                                                       


19 лютого - 9 березня 2019 року - VІВсеукраїнський бізнес-турнір                        «Стратегія фірми-2019»

                                                                   УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ                                                                         ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

                    КОМУНАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД 
        «ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ  
                                          ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»                                                                             вул. Бидгощська, 38/1, м.Черкаси, 18003, тел./факс 64-21-78                                 web: https://oipopp.ed-sp.net , e-mail: oipopp@ukr.net, код ЄДРПОУ 02139133

­­­­15. 02. 2019 р. № 80/01-19                                               На № _________________________

                                                                                               Керівникам органів управління освітою,                                                                                                 завідувачам методичних служб

Щодо проведення VІ Всеукраїнського бізнес-турніру                                                                    «Стратегія фірми-2019»

     На виконання листа Міністерства освіти і науки України від 01.02.2019р. №1/9-53 адміністрація КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради» просить надати організаційну, методичну та інформаційну підтримку шляхом поширення інформаційного повідомлення про проведення VI Всеукраїнського бізнес-турніру «Стратегія фірми-2019» серед закладів освіти, методистів і вчителів, які відповідають за викладання економіки, інформатики, предметів математичного циклу.                                                                                                                          Лист МОН України додається.

З повагою Ректор                                                                                                 Н.М. Чепурна

Кодак Н.І. 068-623-33-89                                                                                                                                

Лист МОНУ від 01.02.2019 № 1/9-53 «Щодо проведення VІ Всеукраїнського бізнес-турніру «Стратегія фірми - 2019» - 19 лютого - 9 березня 2019 року.                                              https://edu-post-diploma.kharkov.ua/wp-content/uploads/2019/02/luct_MONY_1_9-53_vid_01.02.19.pdf   

Реєстрація учасників до 16 лютого 2019 року за посиланням https://docs.google.com/forms/d/e/.                                                                                             Детальніша інформація на сайті https://kint.com.ua/ua/biznes-tour-stratehiia-firmy-20. 

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати